8 Temmuz 2012 Pazar

James George Frazer - Antropoloji Tarihi




James George Frazer : İskoç sosyal antropolog. İskoç insanbilimci, yazar ve halk bilimci. Sir James George Frazer 1854’te Glasgow, İskoçya’da doğdu, 1941’de Cambridge’de öldü. 1869’da Glasgow Üniversitesi’ne, 1874’te de Cambridge Üniversitesi’ndeki Trinity College’a girdi. 1879’da Cambridge Üniversitesi’nin öğretim kadrosuna katıldı.
1914’te “Sir” unvanı aldı. Hayatı boyunca çok az seyahat eden Frazer, çalışmalarını dünyanın farklı yerlerindeki misyonerlerin ve sömürge idarecilerinin yazılarına, mektuplarına dayandırdı. Araştırmaları mitler ve dinler üzerine yoğunlaştı. Mitlerin ve ritüellerin din ile olan ilişkisini kapsamlı bir şekilde ele aldı. Düşüncenin gelişimini üç aşamada inceledi: en alt basamaktaki mitler ve büyüsel düşüncenin zamanla yerini dine, dinin de bilimsel düşünceye bıraktığını söyledi. İlk olarak 1890’da iki cilt olarak yayınlanan, 1915’te 12 cilde kadar genişlettiği Altın Dal başyapıtı olarak kabul edilir. Diğer önemli eserleri arasında [(Totemism and Exogamy) Totemcilik ve Dıştan Evlenme, 1910, (Folklore in the Old Testament) Eski Ahit’te Folklor, 1918 , (The Worship of Nature) Tabiata Tapma, 1926, (Man, God and Immortality) İnsan, Tanrı ve Ölümsüzlük, 1927 ve (Anthologia Anthropologica) Antropoloji Ansiklopedisi ], 1938 sayılabilir. Pek çok evrimci gibi Frazer’da kültürel evrimin üç aşamalı modeline inanıyordu: Büyüsel aşamanın yerini dinsel aşama, onun yerini ise bilimsel aşama alır. Bu genel şemanın izleri,Comte’tan Vico’ya kadar izlenebilir. Frazer çalışmasıyla büyüsel ritüellerin irrasyonel olduğu ve ilkellerin yaşamlarını tamamen yanlış bir doğa anlayışı üzerine temellendirdiği kabul edildi. Frazer’in esas ilgisi, mitsl düşüncedeki evrensel özellikleri ve örüntüleri ortaya çıkarmaktı. Birkaç dikkate değer istisnayla (Levi-Straus bunlardan biridir) modern antropologlar Frazer’i yalnızca tarihsel bir figür olarak ve nadiren anarlar. Onun etkisi antropoloji dışı alanlarda daha büyük olmuştur: İki hararetli izleyicisi; Şair T.S.Eliot ve psikyatır Sigmund Freud’dur. Yine de Frazer’in büyüleyici ve ağır çalışması, sonraki araştırmacılarca izlenmiştir. Tek başına, Viktoryen evrimciliğin anıtsal bir ampirik ve güvensiz temeli olarak durur. (1854-1941)



Kaynakça:



Prof. Dr. İzzet Duyar'ın Antropoloji Tarihi ders notları.
Antropolji Tarihi - Thomas Hylland Eriksen - Finn Sivert Nielsen / İletişim Yayınları
Özgür Ansiklopedi Wikipedia (bazı paragraflar)
Yukarıda adı geçen kaynaklar ve internetten araştırılmış ders notu olarak öğrencilere yardımcı olmak amacıyla derlenmiştir.
Her türlü hakkı ürün sahiplerine aittir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum Kuralları

1. Saygı çerçevesinde yapılan yorumlar, kendinizi ifade etmenin en iyi yoludur. Yorumlarınızın hakaret, küfür, tehdit, taciz, aşağılama, diğer kullanıcıların kişisel bilgilerinin ifşası, telefon numarası, e-posta adresi ve kurum ismi içermediğinden emin olun. İfade özgürlüğünü destekliyoruz ancak; kişi veya grupların dinini, dilini, cinsiyetini, ırkını, etnik grubunu, milliyetini aşağılayıcı yorumlara ve genel ahlak ilkelerine aykırı unsurlara kesin olarak izin vermiyoruz. Bu tür içeriğe sahip yorumlarınızın moderatör onayından geçmeyeceğini veya başka kullanıcılar tarafından sakıncalı olarak bize bildirilebileceğini ayrıca talep halinde ilgili mercilere tarafımızca bilgi verileceğini lütfen unutmayın. Üyelerimiz, yaptıkları yorumlardan kendileri sorumludur. Yukarıda belirtilen içeriğe sahip yorumlardan ve bu tarz davranışlarda bulunanlara yöneltilen cezai yaptırımlardan ''antropoloji.blogspot.com '' sorumlu tutulmaz.

2. Yaptığınız yorumun, yazıyla ilgili olmasına özen gösterin. Yorum yaptığınız yazının ana temasıyla doğrudan ilişkili olmayan yorumlar göndermeyin. Zorunlu olmadıkça büyük harf kullanmayın. Bu durum, diğer ziyaretçiler tarafından ‘bağırarak konuştuğunuz’ şeklinde algılanır. Sözlerinizi vurgulama amacıyla da olsa, harf ya da noktalama işareti tekrarı yapmamaya çalışın. İnternet sohbet odalarında kullanılan kısaltmaları kullanmayın.Hiçbir harf yerine benzer görünen başka bir karakter yazmayınız.

3. Yorumların varlık sebebi, konuyla ilgili fikir alışverişinden başka hiçbir şey değildir. Gerek yazıyı kaleme alan yazarla, gerekse yorum yazan diğer kişilerle fikirlerinizi paylaşabilir ve bu şekilde yazıda gördüğünüz doğruları genişletebilir, yanlışları eleştirebilirsiniz.

Lütfen bu kurallara uymaya ve hepimizin bir gün güvenli sınırlara gereksinim duyabileceğini anlamaya çalışalım. Kurallara uymamak, önce uyarı almanıza, yinelenen uyarılar da kullanıcı hesabınızın kapatılmasına neden olacaktır. Hesabınız kapatıldığında başka bir kullanıcı adıyla giriş yapmanız da engellenecektir.

Yaptığınız yorumlar içinde link barındıranlar spam kabul edilecek ve silinecektir.

Yorum kutusunda Link verilebilmesi için konulmuş olan link html etiketi konu ile ilgili link oluşturma amaçlıdır.
Reklam amaçlı başka sitelere link veren yorumlar silinecektir.

Katkılarınız ve duyarlılığınız için teşekkür ederiz.

antropoloji.blogspot.com